اتصال به اینترنت بدون استفاده از یک فایروال
نوشته شده توسط : عادل

اتصال به اینترنت بدون استفاده از یک فایروال نظیر گذاشتن سوئیچ در اتومبیل ، قفل نکردن درب های آن و رفتن به یک فروشگاه برای تهیه لوازم مورد نیاز است . با این که ممکن است بتوانید در صورت سرقت اتومیبل سریعا" واکنش مناسبی را انجام دهید ، ولی فرصت ارزشمندی را برای سارقین ایجاد نموده اید تا آنان بتوانند در سریعترین زمان ممکن به اهداف مخرب خود دست یابند . چنین وضعیتی در اینترنت نیز وجود دارد و مهاجمان در ابتدا با استفاده از کدهای مخربی نظیر ویروس ها ، کرم ها و تروجان ها اقدام به شناسائی قربانیان خود می نمایند و در مرحله بعد، اهداف شناسائی شده را مورد تهاجم قرار می دهند . فایروال ها یک سطح حفاظتی و امنیتی مناسب در مقابل این نوع حملات را ارائه می نمایند .
● یک مهاجم چه کاری می تواند انجام دهد ؟
شاید این سوال برای شما مطرح شده باشد که یک مهاجم قادر به انجام چه کاری خواهد بود و یا اصطلاحا" شعاع میدان تخریب وی به چه میزان است و چه اطلاعاتی در معرض تهدید و یا آسیب قرار خواهند گرفت؟ پاسخ به سوال فوق به نوع و ماهیت تهاجم بستگی دارد. با این که برخی از حملات صرفا" در حد و اندازه یک مزاحمت و یا شوخی ساده می باشد ولی برخی دیگر با اهداف کاملا" مخرب طراحی و پیاده سازی می گردند . در چنین مواردی ،مهاجمان سعی می نمایند که به اطلاعات آسیب رسانده ، آنان را حذف و یا حتی اقدام به سرقت اطلاعات شخصی و حساسی نظیر رمزهای عبور و یا شماره کارت های اعتباری نمایند .
نفوذ به یک کامپیوتر ، شیرین ترین و فراموش نشدنی ترین لحظات زندگی برخی مهاجمان است، چراکه آنان ماحصل تلاش خود را عملا" مشاهده نموده و از این بابت لذت می برند. با استفاده از یک فایروال می توان میزان مقاومت سیستم در مقابل این نوع حملات را افزایش داد .
● نحوه انتخاب یک فایروال
فایروال ها اطلاعات دریافتی از اینترنت و یا ارسالی بر روی اینترنت را بررسی نموده و در صورتی که اطلاعات دریافتی از منابع غیرایمن و خطرناک باشد، آنان را شناسائی و حذف می نمایند . در صورتی که یک فایروال به درستی پیکربندی گردد ، مهاجمانی که تلاشی مستمر به منظور شناسائی کامپیوترهای حفاظت نشده و آسیب پذیر را انجام می دهند در ماموریت خود با شکست مواجه خواهند شد .
فایروال های موجود را می توان به سه گروه اساسی تقسیم نمود که هر یک دارای مزایا و معایب مختص به خود می باشند . اولین مرحله برای انتخاب یک فایروال ، بررسی و تشخیص فایروالی است که با اهداف و خواسته شما به درستی مطابقت می نماید . در این رابطه از سه گزینه متفاوت می توان استفاده نمود :
▪ فایروال های نرم افزاری
▪ روترهای سخت افزاری
▪ روترهای بدون کابل
در زمان انتخاب یک فایروال سوالات متعددی مطرح می گردد که پاسخ به برخی از آنان دارای اولویت بیشتری است :
ـ چه تعداد کامپیوتر می بایست از فایروال استفاده نمایند ؟
ـ از چه نوع سیستم عاملی استفاده می گردد؟( ویندوز ، مکینتاش ، لینوکس )
● فایروال ویندوز
کاربرانی که بر روی کامپیوتر آنان ویندوز XP نصب شده است، می توانند از فایروال ارائه شده همراه آن استفاده نمایند . در این رابطه دو حالت متفاوت می تواند وجود داشته باشد :
در صورتی که از ویندوز XP به همراه SP۲ استفاده می گردد ، می توان از یک فایروال از قبل تعبیه شده که به صورت پیش فرض فعال می گردد، استفاده نمود . ( اطلاعات بیشتر در رابطه با فایروال ویندوز )
در صورتی که از ویندوز XP استفاده می گردد ولی SP۲ آن بر روی کامپیوتر نصب شده است ، می توان از ICF یا Internet Connection Firewall که به همراه ویندوز XP عرضه شده است، استفاده نمود . فایروال فوق به صورت پیش فرض فعال نمی گردد و می بایست آن را فعال نمود . ( اطلاعات بیشتر در رابطه با استفاده از ICF )
▪ فایروال های نرم افزاری : فایروال های نرم افزاری گزینه ای مناسب در ارتباط با یک کامپیوتر می باشند . این نوع فایروال ها توسط شرکت های متعددی طراحی و پیاده سازی می گردد که می توان پس از بررسی لازم ، اقدام به تهیه یکی از آنان نمود.
▪مزایا :
ـ به سخت افزار اضافه ای نیاز نمی باشد .
ـ به کابل کشی اضافه ای نیاز نخواهد بود .
● گزینه ای مناسب برای یک کامپیوتر
▪ معایب
ـ برای تهیه یک فایروال نرم افزاری می بایست هزینه ای اضافه پرداخت گردد.
ـ استفاده از فایروال های نرم افزاری مستلزم نصب و پیکربندی خاصی می باشد .
ـ برای هر کامپیوتر می بایست یک نسخه جداگانه نصب گردد .
▪ روترهای سخت افزاری : روترهای سخت افزاری گزینه ای مناسب برای اتصال شبکه های کوچک به اینترنت می باشند .
▪ مزایا
ـ معمولا" دارای حداقل چهار پورت برای اتصال سایر کامپیوترها می باشند .
ـ امکان حفاظت چندین کامپیوتر را ارائه می نمایند .
▪ معایب
● کابل کشی اضافه
ـ روترهای بدون کابل : در صورتی که دارای یک شبکه بدون کابل می باشید و یا تصمیم به استفاده از چنین شبکه هائی را دارید ، به یک روتر بدون کابل نیاز خواهید داشت .روترهای بدون کابل اندکی به همراه یک فایروال تعبیه شده ارائه می شوند، بنابراین در چنین مواردی لازم است یک فایروال جداگانه تهیه گردد.
▪ مزایا
با استفاده از روترهای بدون کابل می توان کامپیوترهای شخصی ، کامپیوترهای laptop ، دستگاه های PDA و چاپگرها را بدون استفاده از کابل به یکدیگر متصل نمود .
روترهای بدون کابل گزینه ای مناسب برای اتصال کامپیوترهای laptop به اینترنت و یا شبکه می باشند .
▪ معایب
دستگاه های بدون کابل ، اطلاعات را با استفاده از امواج رادیوئی که می تواند توسط افرادی خارج از محل کار و یا منزل ( با دارا بودن تجهیزات مناسب ) استفاده گردد ، ارسال می نمایند .
برای استفاده از روترهای بدون کابل می بایست بر روی هر یک از دستگاه های مورد نظر یک آداپتور بدون کابل نصب گردد . بنابراین شما ملزم به پرداخت هزینه ای اضافه خواهید بود .
تمامی روترهای بدون کابل به همراه یک فایروال تعبیه شده ارائه نمی گردند . در چنین مواردی می بایست یک فایروال جداگانه تهیه گردد .
اتصال به اینترنت برای کاربرانی که دارای دانش لازم به منظور ایمن سازی کامپیوتر نمی باشند ، همواره امری خطرناک است . با استفاده از فایروال ها می توان یک سطح مناسب امنیتی به منظور کاهش تهدیدات را ایجاد نمود . استفاده ایمن از اینترنت مستلزم عملیات متفاوتی است . نصب فایروال ، صرفا" یکی از اقدامات اولیه در این زمینه است. بهنگام سازی نرم افزارهائی که دارای نقشی اساسی بر روی یک کامپیوتر می باشند ( نظیر سیستم عامل و مرورگر های وب ) ، استفاده و بهنگام نگهداشتن یک نرم افزار آنتی ویروس از دیگر اقدامات ضروری در این رابطه می باشد




:: بازدید از این مطلب : 455
|
امتیاز مطلب : 64
|
تعداد امتیازدهندگان : 14
|
مجموع امتیاز : 14
تاریخ انتشار : 23 آذر 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

/weblog/file/img/m.jpg
سامان در تاریخ : 1389/10/20/1 - - گفته است :
سلام عادل جون. آقا هر کاری میکنم این وبلاگت رو نمیزاره تو لینکهای من.
اون چیپ چقد شبیه اون چیپیه که کیانوش داشت!! ناقلا از پویشگر دودر کردی؟!!

/weblog/file/img/m.jpg
سامان در تاریخ : 1389/10/20/1 - - گفته است :
سلام عادل جون. آقا هر کاری میکنم این وبلاگت رو نمیزاره تو لینکهای من.
تو درباره وبلاگ اون چیپ رو از پویشگر دودر کردی؟×

/weblog/file/img/m.jpg
mshow در تاریخ : 1389/10/5/0 - - گفته است :
راستی نویسنده نمی خوای؟


/weblog/file/img/m.jpg
mshow در تاریخ : 1389/10/5/0 - - گفته است :

سلام دوست عزیز
وبلاگ زیبایی داری
منم شما رو لینک کردم
موفق باشی.


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: